موارد صلاحیت کمیسیون ماده صد

1. تخلف احداث بدون پروانه بنا

حکم کمیسیون در رابطه با این تخلف عبارتند از :
الف. تخریب: در موارد مخالفت با اصول شهر سازی و بهداشتی و فنی، حکم به تخریب صادر می‌گردد.

ب . حکم به دریافت جریمه

2- تخلف تراکم مازاد:

عبارت است از اضافه بنایی که بیش از مساحت زیربنای درج شده در پروانه ساختمانی که کمیسیون در این رابطه دو نوع حکم به شرح ذیل صادر می‌کند:

الف: تخریب، مواردی حکم به تخریب داده می‌شود:
الف.1- عدم رعایت اصول فنی بهداشتی و شهرسازی
الف.2- صدور حکم به پرداخت جریمه از طرف شهرداری و خودداری ذی نفع از پرداخت آن جریمه

ب: حکم به دریافت اخذ جریمه: در مواردی که به قطع اضافه بنا نیازی نباشد، کمیسیون رای به دریافت جریمه نقدی می‌نماید. عوامل موثر در اخذ جریمه:
ب.1-موقعیت مکانی ملک
ب.2- طریق استفاده از فضای ایجاد شده
ب.3- نوع مصالح به کار رفته در ساختمان
ب.4- نوع حوزه استفاده از اراضی (مسکونی، تجاری صنعتی)

3. عدم احداث و یا نداشتن قابلیت استفاده ی پارکینگ

4. تجاوز به معابر شهر: در این مورد منظور قانونگذار عدم عقب نشینی مالک در ملک خود است و در مواردی است که مالک بنا در زمان بازسازی برخلاف پروانه و یا بدون اخذ پروانه و همچنین بدون رعایت برهای اصلاحی که مصوب شهرداری است شروع به ساخت و ساز نمایدو به نوعی به ملک سابق خود یا همان ملک فعلی شهرداری تجاوز می‌نماید.

5. مستحکم نبودن بنا: مواردی که مالک اصول فنی و معماری و امثالهم را رعایت نکرده باشد و به سبب آن بنا استحکام لازم را نداشته باشد، در این مورد کمیسیون موظف است حکم به تخریب صادر نماید.

6. رعایت نکردن اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی:
شامل ضوابط علمی و شناخته شده احداث بنا که عدم لحاظ نمودن آنها سبب سلب شدن امکان بهره‌برداری مطلوب و عدم مقاومت و بقای ساختمان می‌گردد.

7. تغییر کاربری
در مواردی که متناقض با پروانه ساختمانی است در منطقه‌ای که غیر تجاری می‌باشد، محل کسب، تجارت و یا پیشه دایر شود، در این رابطه پس از محرز شدن تخلف، کمیسیون نهایتا طی مدت 2 ماه در رابطه با تعطیل شدن محل کسب، پیشه و یا کار طی 1 ماه، اتخاذ تصمیم مي‌كند در ضمن دایر نمودن دفتر وكالت و مطب و دفتر اسناد رسمي ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسي بتوسط مالک طبق قانون استفاده تجاري به حساب می‌آید.

ضمنا احکام صادره درخصوص ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر و اراضی ملی با پیگیری اداره منابع طبیعی شهرستان تنها به صدور حکم تخریب می انجامد و امکان صدور رای جریمه برای اینگونه املاک وجود ندارد!

 

روابط عمومی شهرداری گزیک